2014. 04. 07.

A terapeuta -Kiselőadás 6.osztályban


Jó lenne, ha még többen választanák a terapeuta nehéz, de felemelő szakmáját.
Az elmúlt időszakban több terapeutával találkoztam. A közös az volt bennük, hogy mindegyik nagy szeretettel fordult a gyermekek felé.
Időt, fáradságot nem kímélve azon dolgoznak, hogy a speciális gyerekek életét jobbá tegyék, több esélyt kapjanak az életben és teljesebb életet élhessenek.
Ez egy nagyon nemes feladat! Köszönjük nekik :)


6.osztályos tanuló kérdezett egy konduktort.
1.Mit jelent az hogy terapeuta?
A terapeuta szó görög eredetű, jelentése: kezelőorvos, gyógyász.
Olyan embert jelöl, aki a terápiát segíti, levezényli. A terapeuta egy személy, speciális készségekkel és megfelelő képzettséggel és tapasztalattal, aki munkájával támogatja az egészségügyi, vagy rehabilitációs ellátást.
Hazai viszonylatban nem csak az egészségügyben használják, hanem a gyógypedagógia is alkalmazza ezt a kifejezést. A  terapeuta szóhasználat mellett, feltüntetik az adott szakiránynak megfelelő kifejezést pl.: konduktor: mozgás terapeuta, logopédus: beszéd terapeuta

2. Ki lehet terapeuta/gyógypedagógus?
Olyan személyek, akik érdeklődnek a sérült, fogyatékos, akadályozott
emberek iránt, és készek a segítségnyújtás lehetőségével élni. Ezen kívül fontos, hogy jó kommunikációs, szociális és kreatív képességekkel, készségekkel rendelkezzenek, valamint legyen bennük felelősségtudat az együttműködésre, és kapcsolatteremtésre való hajlam. Fontos hogy magas szintű szakmai felkészítéssel rendelkezzenek.

3. Milyen tantárgyakat kell hozzá tanulni?
Aki  gyógypedagógia iránt érdeklődik, jó, ha már középiskolai évek során céltudatosan hangsúlyt fektet a magyar, biológia, és egy idegen nyelv tantárgyaira. Ugyanis ezek azok a tantárgyak, amiket az érettségi után beszámítanak a főiskolák.
4. A terapeután belül milyen "csoportok" vannak?
Gyógypedagógián belül több csoportot vagy szakirányt különböztetünk meg. Attól függően, hogy mi a tevékenységük célja. pl.: egy logopédus célja, hogy megtanítsa az adott személyt a helyes beszédre, vagy egy konduktor célja az, hogy az adott személyt megtanítsa a helyes mozgásra pl.: járás tanítása, mozgásfejlesztéssel foglakozik. 
Ide sorolhatóak még a következők:
 -értelmileg akadályozottak pedagógiája
 -hallássérültek pedagógiája
 -látássérültek pedagógiája
 -pszichépedagógia: részképesség-zavarral, tanulási és viselkedési, vagy 
  beilleszkedési problémával küzdő gyerekekkel foglalkozik.
 -szomatopedagógia: mozgáskorlátozottak pedagógiája
 -tanulásban akadályozottak pedagógiája
5. Mit csinálnak a terapeuták, és hogyan csinálják?
Képesek választott szakirányuknak megfelelően a fogyatékos, akadályozott emberek
szakszerű segítésére, gyógypedagógiai fejlesztésére, nevelésére, oktatására.
6. Miért fontos a terapeuták munkája?
A terapeuták azok a személyek,  akik új esélyt adnak azoknak a gyermekeknek, akik valamilyen területen sérültek és segítségre van szükségük. Szaktudásukkal hozzájárulnak ahhoz, hogy később ezek a gyerekek be tudjanak épülni a társadalomba, és munkát is tudjanak vállalni.

7. Mit kell elvégezni ahhoz, hogy valaki terapeuta legyen?
Ahhoz, hogy valakiből képzett terapeuta legyen szükséges elsajátítani a szakiránynak megfelelő tudást. Ehhez gyógypedagógiai alapképzést kell elvégezni. 

 8. Hány évig kell tanulni hozzá
A gyógypedagógiai ismeretek elsajátításához, érettségi után legalább 4 évet kell teljesíteni.



9. Mennyire keresett a szakma?
Az országban még mindig hiány van képzett gyógypedagógusokból. Emiatt a szakma nagyon keresett.  
Gyógypedagógus szakembert foglalkoztat az egészségügy, a
gyermekvédelem, a szociális ellátórendszer, a civil szervezetek és az igazságügy egyes
intézményeiben is.

 10. Hol lehet elhelyezkedni?
Gyógypedagógiai végzettséggel óvodákban, iskolákban, kórházakban, alapítványoknál, speciális intézményekben lehet elhelyezkedni.

11. Hogyan lehet segíteni az alapítványokat? 
-anyagi támogatásokkal
-jótékonysági futással
-kölcsöntárak támogatásával pl.fejlesztőeszközök, játékok

12. Ki volt az első terapeuta?
  • elsőként az 1880-as években találkozunk a gyógypedagógia fogalmával – melyet máig is használunk
  • Frim Jakab: elsőként hozta létre, súlyos és halmozottan fogyatékos  ápoló-gyógynevelő intézetet Rákospalotán  (1875)

·         Első magyar gyógypedagógiai intézmény: „Siketek Nevelőháza”  1802. Vác 
          Cházár  András kezdeményezésére

13. Milyen módszerek vannak a fejlesztésben?
Szakirányoknak megfelelően több évtizedes múltra visszatekintő módszerek léteznek, melyek hatékonysága és eredményessége már igazolt és elismert. Példaként említhető a Pető-módszer, melynek megalapítója Pető András, aki módszerével nemzetközi viszonylatban is óriási elismerést kapott. Magyar hungarikumnak is nevezik ezt a módszert, mivel ez egy egyedülálló magyar találmány, mellyel idegrendszer sérülésben szenvedő gyermekek mozgását, és az önálló életre történő nevelést végzik a napjainkban is. 


A mozgásfejlesztés területén hazai viszonylatban léteznek még, szintén elismert módszerek pl.: Katona-módszer, Dévény-módszer
Más terápiás módszer is vannak még: ilyenek: az állat-terápiák, meseterápia, zeneterápia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése