Vajon mi lehet a kiút az intellektuális képességzavarból? Mi a legtöbb,
ami – jelen tudásunk szerint – a genetikai rendellenességekkel élő
emberek gyógyulásáért tehető?
Az egész cikk a HETEKBEN olvasható!
"Az intellektuális képességzavarral élő gyermekek még az 1900-as évek
elején is nagy szégyennek számítottak. Mind szüleik, mind ők maguk nagy
megaláztatásokon mentek keresztül. Ezért többnyire vagy otthon elzárva
éltek, vagy kórházi jellegű intézetekben nagyon nehéz körülmények
között. Az eugenika (a fajelmélet kiinduló filozófiája) az USA-ban
indult, onnan került át a náci Németországba. Henry Herbert Goddard és
több „tudós” tevékenysége nyomán az eugenikán alapuló szociálpolitika
azt képviselte, hogy a mentálisan betegek és az értelmi fogyatékosok nem
házasodhatnak. Hogy elejét vegyék a „defektes gén” átadásának, nemcsak
bezárták őket, de milliókat sterilizáltak, gyakran a szüleiket is.
Goddard élete végén, 1922-ben szerencsére megváltoztatta nézeteit:
„Tévedtem… a gyengeelméjűség nem gyógyíthatatlan.
A gyengeelméjűeket nem
szabad szegregált intézményekben tartanunk."
Az a mérhetetlen kár
azonban, ami a mozgalom következtében az intellektuális képességzavarral
élő emberek társadalmi megítélésében keletkezett, sajnos csak nehezen
gyógyul, és máig ható következményei vannak...
Bár a „befogadó iskola mindenkinek” alapvető emberi jog, a gyakorlatban
csak nagyon kevés intellektuális zavarral élő gyermek részesül ilyen
nevelésben. Norvégia, Finnország, Anglia, Írország és Olaszország
számítanak csak üde kivételnek – derül ki egy európai szervezet, az
EASPD 2012-es kutatásából. „Magyarország csak formálisan biztosít
befogadó nevelést. A rendszer nagyon lassan változik. A szegregatív
oktatás tradíciója nagyon erős, és az attitűdök megváltoztatása nagy
kihívást jelent” – áll az EASPD Barometer Research című jelentésének
Magyarországról szóló fejezetében...
A többségi gyermekekkel együtt nevelt gyermekek jobban teljesítenek a
sztenderdizált teszteken, hamarabb elérik az egyéni fejlesztési
tervekben meghatározott célokat, és magasabbra emelkedik tanulási
motivációjuk – derül ki a National Center for Education Restructuring
and Inclusion 1995-ös eredményeiből és számtalan további kutatás
metaanalíziséből.
A közhiedelemmel ellentétben a befogadó nevelés nemcsak a más
fejlődésmenetű gyermekek számára hoz hasznot. A befogadás többségi
gyermekekre történő hatását vizsgáló tanulmányok kivétel nélkül
ugyanazzal a megállapítással zárulnak: nem rövidül a tanártól származó
interakció ideje, és magasabbra emelkednek a többségi társak olvasási,
matematikai készségei és helyesírásuk minősége. Egyetlen kutatási
eredmény sem született 1970 óta, amely alá tudta volna támasztani, hogy
az intellektuális zavarokkal vagy más fejlődési rendellenességekkel élő
gyermekek elkülönített oktatása magasabb tantárgyi vagy képességbeli
eredményeket okozott volna, illetve hogy befogadásuk hátrányos helyzetbe
juttatná a többségi tanulókat..."
„»Mentálisan retardáltak csoportja« nem létezik. Ha igaz az, hogy minden
gyermek egyéni megközelítést igényel abban a tekintetben, hogy a
legteljesebben fejlődjön, mennyivel inkább igaz ez azokra a gyermekekre,
akik valamilyen hátránnyal születtek. Ez a rugalmas, egyéni
különbségeket figyelembe vevő megközelítés minden gyermeknek jár...”(Menachem Mendel Schneerson)
Forrás:
http://www.hetek.hu/fokusz/201503/szeresd_embertarsadat_mint_onmagadat
(Dr. Bohács Krisztina)
"Ha a gyerekek méltóságban élnek, megtanulják az igazságot. Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat megtanulnak hinni. Ha a gyerekek hitelesen élnek, megtanulják mit jelent szeretni. Ha a gyerekek elfogadva és barátságban élnek, megtanulják megkeresni a szeretetet a világban. A te gyerekeid hogyan élnek?" (Dorothy Law Nolte)
Sponsorship
- Főoldal
- Bemutatkozás
- Oktatás
- Inkluzió
- Nyomtatható anyagok
- Speciális juttatások
- Ellátások
- Down
- Fejlesztések
- Érdekes cikkek
- Zenék
- Videók
- Könyvajánlók
- Bölcs gondolatok
- Mozgásfejlesztés
- Ovis dalok
- Feladatlapok
- Játék ajánlók
- Iskola
- Partnereim
- Kedvenc játékaink
- Beszédfejlesztés
- Támogatási lehetőség
- Sponsorship
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése