2013. 08. 24.

Nem muszáj utálni a matekot - Játékos tanulás kisiskolás korban

A készségek fejlődése
Kisiskolás korban a készségek tovább fejlődnek. Finomodik az auditív és a vizuális érzékelés - a gyermek egyre jobban eligazodik a színek és hangok világában -, és javul a szem-kéz koordináció is. Az iskolai tanulás hatására fejlődik a figyelemtartás és a feladattudat, de ezzel együtt is, egy 6-8 éves gyerek mindössze 20-25 percet képes egy dologra koncentrálni. Ez az időtartam játékos foglalkozásokkal növelhető.
Az óvodai kötetlen foglalkozások után furcsa és szokatlan lehet az iskola, ahol 45 perces órák követik egymást. Ezzel természetesen a pedagógusok is tisztában vannak, ezért a legtöbb általános iskolában az első osztály első heteiben átmeneti időszakot alkalmaznak. Az átmeneti időszakban a tananyagot a tanóra felében adják át, a másik fele játékkal telik. Jellemző, hogy sok mozgás, körjátékok, tornagyakorlatok tarkítják az iskolai foglalkozásokat.
Tanuljunk játékosan!
Ebben a korban is az a legjobb, ha mind a pedagógus, mind a szülő játékosan közelíti meg a tanulás kérdését. Számos lehetőségünk van arra, hogy az iskolában elsajátítandó ismereteket játékokkal mélyítsük el. Vannak olyan fejlesztőjátékok, amelyek feladatai a nemzeti alaptantervvel egyeztetve lettek kialakítva, és amelyeket gyakorló tanítók és logopédusok fejlesztettek ki a hazai igényekre szabva. Ezek a játékok iskolai és otthoni környezetben egyaránt remekül alkalmazhatók.
Az iskolában a pedagógus kiscsoportokba oszthatja a gyerekeket, és így észrevétlenül kezelheti őket differenciáltan: a jobb képességű gyerekek nehezebb, a kicsit elmaradók könnyebb feladatokat kaphatnak. Garantált a sikerélmény és még a csapatmunka fogalmával is megismerkedhetnek a nebulók.
Otthon, játék közben a szülő visszajelzéseket kap arról, hogy gyermeke holt tart, mi okoz neki nehézséget, melyek azok a feladatok, amelyek jól mennek. A szülő, ha azt tapasztalja, hogy bizonyos területeken a feladatmegoldás nehézkes vagy egyáltalán nem megy, konkrét problémákkal tudja felkeresni a gyermek pedagógusát vagy a szakembereket.
Ezek a játékok a lemaradó gyerekek esetében is nagyon jók lehetnek, hiszen a korrepetálás szinte észrevétlen, a gyermek azt játékként éli meg.
Matek egy kicsit másképp
A matematika könnyedén lesz "nemszeretem" tantárgy. Leginkább azért, mert ha az alapok hiányoznak, nincs mire építkezni. Az alapokat pedig kisiskolás korban kell megtanulni.
Egy megfelelő feladatokat tartalmazó fejlesztőjáték segítségével a matematika alapjai szórakozva sajátíthatók el. Az unalmas matekfeladatok helyett adjunk gyermekünk kezébe színes, vidám, tudásának megfelelő játékos feladatokat és - már csak az újdonság varázsa miatt is - a tiltakozást, az elutasítást minden bizonnyal érdeklődés váltja fel. Ha a feladatok megoldásában mi is részt veszünk, akkor a gyermek az egészet közös játéknak éli majd meg, és nagyobb valószínűséggel szereti meg a számokat is.
A játékos tanulás tehát sokkal hatékonyabb, mint a hagyományos, ismeretközlésen alapuló módszerek. Több sikerélménnyel és örömmel jár, és kevesebb frusztrációval, vagyis nagyobb az esélye annak, hogy a gyermek a játékkal együtt az adott ismeretanyagot is szeretni fogja.
Hiába lesz egy gyermek egyik napról a másikra iskolás, ő attól még egy darabig kisgyerek marad, akinek addig a legfontosabb tevékenysége a játék. Ha szem előtt tartjuk, hogy a játék mennyire fontos számára még iskolás korban is, ha segítünk neki játszva tanulni, a tanulás könnyebb és vidámabb lehet a számára nem csak most, hanem egész életében.
Forrás: 
http://www.life.hu/anyaskodj/mariskolabajartok/20121001-jatekos-tanulas-kisiskolas-korban.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése