Interjú Gerald Hütler német professzorral (részlet a cikkből)
Néhány
évvel ezelőtt mi neurobiológusok, még úgy gondoltuk, hogy a genetikai programok
automatikusan létrehozzák az összes kapcsolatot az agyban. A komplex neuronális
hálózatokat tehát, melyek a gondolkodásunkat, az érzelmeinket, a
cselekvéseinket irányítják, genetikailag programozottnak tartottuk. Azonban már
tudjuk, hogy hosszú távon csak olyan kapcsolatok jönnek létre a gyermek
agyában, amelyek a konkrét élet-világban is rendszeresen aktiválódnak. Amit nem
használunk, az elsorvad. A genetikai programok arról gondoskodnak, hogy először
nagy többlet jöjjön létre idegsejt-kapcsolatokból.
Amint egy gyerek a tévé előtt ül, nem érzi többé a testét. Nem mászik, nem ugrál, nem egyensúlyoz, sőt nem mászik fára sem – azaz nem a testének tanulásával tölti az időt.
- A gyerekeknek tehát lehetőleg minél többet kellene
mozogniuk?
-
Igen, de nem feltétlenül kell hegyet mászniuk. Az egyik legcsodálatosabb
testtanulási gyakorlat az éneklés. Eközben ugyanis a gyermek agyának olyan
virtuóz módon kell a hangszalagokat modulálnia, hogy hajszálpontosan a
megfelelő hang jöjjön ki. Ez a lehető legjobb finommotorikus gyakorlat és
ugyanakkor ez a feltétele minden későbbi, nagyon differenciált
gondolkodásmódnak is.
Ráadásul
az éneklés esetében egy nagyon komplex kreatív teljesítményről van szó. Hiszen
a gyereknek az egész dalt fejben kell tartania ahhoz, hogy egzakt módon a
megfelelő időpontban eltalálja a megfelelő hangot. És a kórusban megtanul
alkalmazkodni is a többiekhez – ami a szociális kompetencia egyik feltétele.
Ezen
kívül a gyerekek valami csodálatos dolgot is megtapasztalnak: azt ugyanis, hogy
nem tudunk félni, ha énekelünk. Ma már tudják a neurobiológusok, hogy a
felszabadult agy éneklés közben nem képes félelemérzéseket mobilizálni. Ezért
énekel az ember évezredek óta lefelé menet a pincébe. Nem azért, hogy elijessze
az egereket. :)
Ma, az információs társadalom korában a dolgok gyakran oly bonyolultak, hogy az okot és okozatot csak nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk felfogni.
Ma, az információs társadalom korában a dolgok gyakran oly bonyolultak, hogy az okot és okozatot csak nehezen vagy egyáltalán nem tudjuk felfogni.
Amikor először ültetünk kisgyereket
a tévé elé, még beszélgetnek a készülékkel. Mondják a nyúlnak, hogy hol
leselkedik a róka. Megpróbálnak tehát aktívan részt venni a történésekben. Ezt
tanította nekik az eddigi - virtuális média nélküli - tapasztalatuk. Néhány
hetes tévézés után azonban a legtöbben rezignáltan veszik tudomásul, hogy nem szólhatnak
bele tevékenyen a dolgok alakításába és feladják, azaz: megkérdőjelezik az
önhatékonyságuk egy részét.
Ma már bizonyítani is tudják az idegtudósok ezt az összefüggést: a gyerekeknek életük során lehetőleg minél több kihívással kell megbirkózniuk ahhoz, hogy az agyukban létrejöhessenek a legfontosabb hálózatok. A gyerekeknek tehát szükségük van egy olyan világra, amelyben az interaktivitásnak igen nagy szerep jut. Mégpedig nem a virtualitás, hanem a reális élet összefüggéseiben.
- Kik a különösen veszélyeztetett gyerekek?
-
A német iskolások kereken 40 százaléka szorongva megy iskolába. Elsősorban a
fiúk azok, akik iskola után rögtön odaülnek a számítógépekhez. Legalább egy-két
órányi lövöldözős játékra van szükségük. A computer számukra a frusztráció
leépítésének eszközéül szolgál. Azáltal, hogy helytállnak a virtuális világok
kínálta kalandokban, szörnyeket mészárolnak le és győztesekké válnak, kiutat
találnak tehetetlenségből, a felhalmozódó agresszióból. Egy sajátságos
teljesítménnyel építik le a frusztrációjukat.
...De mit csinálnak a lányok a számítógéppel?
...De mit csinálnak a lányok a számítógéppel?
-
Ők chatelnek. A lányok erősebben érzik a szükségét annak, hogy valahova
tartozzanak és kapcsolatot építsenek ki. Aztán ha ez nem sikerül igazán, akkor
a chatelés bizonyos mértékig pótkielégítésként bevethető a hiányzó közelség és
kötődés ellen. Egy olyan barátnővel, akiben megbízhatok,
nem kell minden öt percben dumcsiznom. Az, hogy a lányok annyit beszélnek,
inkább annak a jele, hogy tulajdonképpen elbizonytalanodtak és nem bízhatnak a
kapcsolat tartósságában, szilárdságában. Ahhoz hasonlóan, mint amikor a csibék
az anyjukat hívják.
- Ha egy gyerek inkább a computer előtt ül, ahelyett, hogy odakinn futkározna, rohangálna és a többiekkel játszana, tehát ha nem elégíti ki természetes szükségleteit, akkor aggasztó a dolog, erre a szülőknek már reagálniuk kell. De nem úgy, hogy tiltásokat fogalmaznak meg. Sokkal inkább meg kell próbálniuk olyan, a reális világból jövő kihívásokat kínálni a gyerekeiknek, melyeknek azok meg is tudnak felelni. Kalandokat, váratlan eseményeket, meglepő, sőt akár még veszélyes helyzeteket is, melyeket a gyerek legyőzhet, hogy aztán ezektől edződjék.
Akkor romlik el mindig a dolog, ha a gyerekek nem tudják képességeiket kibontakoztatni.Érdemes elgondolkodni azon, mi lesz abból a társadalomból, melynek gyerekei elbúcsúznak a reális világtól.
Eredeti nyelven:
http://www.gerald-huether.de/populaer/veroeffentlichungen-von-gerald-huether/zeitschriften/geo-kompakt-interview-gerald-huether/
- Ha egy gyerek inkább a computer előtt ül, ahelyett, hogy odakinn futkározna, rohangálna és a többiekkel játszana, tehát ha nem elégíti ki természetes szükségleteit, akkor aggasztó a dolog, erre a szülőknek már reagálniuk kell. De nem úgy, hogy tiltásokat fogalmaznak meg. Sokkal inkább meg kell próbálniuk olyan, a reális világból jövő kihívásokat kínálni a gyerekeiknek, melyeknek azok meg is tudnak felelni. Kalandokat, váratlan eseményeket, meglepő, sőt akár még veszélyes helyzeteket is, melyeket a gyerek legyőzhet, hogy aztán ezektől edződjék.
Akkor romlik el mindig a dolog, ha a gyerekek nem tudják képességeiket kibontakoztatni.Érdemes elgondolkodni azon, mi lesz abból a társadalomból, melynek gyerekei elbúcsúznak a reális világtól.
Eredeti nyelven:
http://www.gerald-huether.de/populaer/veroeffentlichungen-von-gerald-huether/zeitschriften/geo-kompakt-interview-gerald-huether/
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése