Általános „nevelési zavar"(részlet a cikkből)
A Budai
Gyermekkórház ambulanciáján a tanuláshoz szükséges képességek, a
figyelem, a memória zavarainak diagnosztizálásával, illetve ezek
fejlesztésével foglalkoznak. Dr. Donauer Nándor, a kórház
neuropszichológusa azt állítja, hogy a viselkedészavaros,
magatartászavaros gyerekek mögött „nevelés-zavaros" felnőttek állnak.
„A
mai szülők mindig több dolgot csinálnak egyszerre. Főzés közben
tévéznek, vacsora köz-ben interneteznek, társasjáték közben
telefonálnak. Szinte megtanítják a figyelemzavart a gyerekeknek. Az
inger-hajhászásnak, az információk és az élmények állandó csábításának a
fel-nőtt sem tud ellenállni, és ezt másolják le a gyerekek is.
Valóságos életmódkultusz alakult ki, amibe nehezen illeszthető be a
gyerek. A felnőtt ingerült, hajszolt, türelmetlenül fordul a gyerek
felé. Semmiről nem akar lemaradni, miközben képtelen átélni a gyerekkel
való együttlét örömét."
Az anyanyelvi fejlesztésből eltűnik az anya
Ahhoz,
hogy az idegrendszer megfelelően fejlődjön, nem tudatos fejlesztésre
volna szükség, hanem valódi, a gyerekre figyelő együttlétre. Közös
házimunkára, szöszmötölésre a kertben, és nagyon-nagyon sok
beszélgetésre, élő szóval elmondott, átérzett mesélésre.
„Az ölbe
vont gyerek szinte észrevétlenül tanulja meg a fókuszált figyelmet
mesehallgatás közben - mondja Dr. Donauer Nándor. „Lebecsüljük a
jelentőségét, pedig az élő szöveg meg-értése kulcsfontosságú lesz az
iskolában. Ma már tudományos tény, hogy a rendszeres élő mesehallgatás
semmi mással nem pótolható mértékben fejleszti a tanuláshoz szükséges
képességeket. Óriási tévedés, hogy a mesefilm be tudja tölteni ugyanezt a
szerepet, ugyanis teljesen máshogy dolgozza fel az agy a látott és a
hallott élményeket.
A modern gyerek nem hímez, nem morzsol kukoricát, nem farag, nem gyúr
kenyeret a mindennapi élet részeként, a szabadidős tevékenységek sok
családban a tévézésre redukálódnak. Az iskolában az is érezhető, hogy a
gyerekeknek nincsenek otthoni feladataik, nem alakul ki
felelősségérzetük, mert vagy a szülő, vagy a háztartási gépek mindent
megcsinálnak helyettük.
„Ugyanakkor a mai gyerekek súlyos terheket cipelnek, hiszen rengeteg az
érzelmileg zaklatott család, az agyonhajszolt, türelmetlen szülő" -
állítja Péter Zsuzsanna. „A tévével, az internettel, az okos-telefonnal
túlingerelt gyerekek szorongása, az otthonról hozott érzelmi feszültség,
a mozgáshiány garantálja, hogy a gyerek nem tud úgy koncentrálni,
teljesíteni az iskolában, ahogy elvárják tőle."
Alapozó mozgás terápia
A kisgyerek fejlődése a
mozgásból indul, a nagymozgásoktól halad a finommozgás, majd a beszéd
felé, amin később az olvasás és az írás is alapul. Ha a
mozgásfejlődésben lemaradás van, vagy kimarad egy-egy mozgásfejlődési
szakasz, az akadályozza az agyösszerendezett működését, végső soron az
olvasás- és íráskészség problémamentes kialakulását is. A terápia
végighalad a fejlődéstani nagymozgásokon a fejemeléstől, a kúszáson,
mászáson keresztül a járásig, majd a finommozgásokig. Segít elérni a
gyerekeknek azt az idegrendszeri érettséget, amire első osztályban az
olvasás és írás elsajátításához szükségük van.
Forrás:
http://www.beszed.hu/iskolai_agyrem_mi_all_a_tanulasi_zavarok_hattereben
"Ha a gyerekek méltóságban élnek, megtanulják az igazságot. Ha a gyerekek biztonságban érzik magukat megtanulnak hinni. Ha a gyerekek hitelesen élnek, megtanulják mit jelent szeretni. Ha a gyerekek elfogadva és barátságban élnek, megtanulják megkeresni a szeretetet a világban. A te gyerekeid hogyan élnek?" (Dorothy Law Nolte)
Sponsorship
- Főoldal
- Bemutatkozás
- Oktatás
- Inkluzió
- Nyomtatható anyagok
- Speciális juttatások
- Ellátások
- Down
- Fejlesztések
- Érdekes cikkek
- Zenék
- Videók
- Könyvajánlók
- Bölcs gondolatok
- Mozgásfejlesztés
- Ovis dalok
- Feladatlapok
- Játék ajánlók
- Iskola
- Partnereim
- Kedvenc játékaink
- Beszédfejlesztés
- Támogatási lehetőség
- Sponsorship
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése