Az
alábbi feladatok kifejezetten egy Down szindrómás kislányra lettek
kitalálva, a saját fejlődési ütemének megfelelő szintekre lebontva. Ezek
irányadók lehetnek vagy ötlettár a különböző fejlődési szinteken lévő, és különböző korú Down- szindrómás gyermekek számára.
Fontos,
hogy a feladatokat mindig a gyermek érdeklődési köréhez mérten
alakítsuk. Ez biztosítja a stabil motivációt és a tanuláshoz való
pozitív hozzáállást.
Készítette: Márkus Klaudia (kognitív terapeuta) - Mediált Tanulásért Alapítvány/
Gem Kognitív Klinika
Gem Kognitív Klinika
- ugrálás, bukfenc gyakorlása
(bukfencezni csak akkor szabad a ds gyerekeknek, ha előtte csigolya instabillizációt kizáró többoldalú röntgenen voltak. 3 éves korban végzik el, ezt a vizsgálatot.)
- hintázás és mászókázás
- szökdécselés
Feladatok: Testvérével együtt bukfenc gyakorlása
szőnyegen, vagy matracon. Az ugrálást lehet gyakorolni zenére, dalra.
Természetesen, felügyelet mellett, de lehet biztatni, hogy ugráljon le egy-egy
lépcsőfokot.
A hintázást és a mászókára mászást
nyáron lehet a leginkább kivitelezni. A hintázás esetében az előre hátra
mozgás, közben pedig a láb nyújtása fontos. Tehát, az ellentétes irányú
mozgások összehangolása. Ez eleinte nagyon nehéz, de kitartással megtanulható.
A szökdécselés: váltott lábbal ugrálás. Hasonló az
indián szökdeléshez, de nincs benne karemelés. A lényeg a váltott lábbal való
előrehaladás.
- kör, négyzet, háromszög és téglalap rajzolása, lemásolása
(A formák rajzolásának előkészítését kell elkezdeni, tehát, a formák átrajzolása, háromszög esetében pontok összekötése, stb.)
- emberrajz!
- néhány, könnyebb betű lemásolása ( c, o, v – kis betűket)
- fűzés (szerialitással: fontos lenne most már 3 elemmel)
- gyurmázás (minden nap egy 5-10 percet – a kézizom erősítéshez szükséges)
- a rajzolás esetében fontos a helyes ceruzafogás kialakítása
A geometriai formák lerajzolása történhet nagy táblán (ami
nektek van a fürdőszobában), nagy papírlapon. Először, nagyban legyen a rajz, később, majd lehet A/5- s lapon is. Minél több módon megtapasztalja a formákat,
annál jobban berögzül.
Tehát: hátára lehet rajzolni és találja ki melyik formát
rajzolták rá; lehet festeni, rajzolni, zsírkrétával rajzolni. Ujjfestékkel
festeni. Gyurmából elkészíteni a formát, stb. Sok-sok kreatív kis művészeti
játékot lehet ennek elérése érdekében kitalálni.
Ø Önellátás:- önálló fel- és leöltözés
- villa, kanál használat önállóan – ehhez kultúrált étkezés elvárása
- wc-használat!, szobatisztaság!!!
Nyelvi terület:
- rövid
mesék, történetek hallgatása, egyszerű tartalmi kérdésekre való válaszadás
- minél
több szóból álló mondatok használata (2-3- 4 szó)
- Saját
magára vonatkozó alapismeretek (pl. neve, testvéreinek neve, hol lakik,
mi a
jele az oviban, apa, anya neve, stb.)
- Guess
what? játék – Tulajdonságokat mondunk egy dologról, a gyermeknek ki kell
találnia, hogy mire gondoltunk.
Kognitív terület:
- tárgyak
megszámolása (ezt minden helyzetben
fontos kihasználni:
pl. hány tányért kell terítenünk ahhoz, hogy mindenki
tudjon vacsorázni?; stb.)
- számok felismerése 5-ig
- színek megnevezése!
- időorientációhoz: reggel, délben, este (mit
csinálunk?)
- formák megtanulása, felismerése,
megnevezése, különböző szempontok alapján való csoportosítása (pl. színek,
méret szerint)
Itt van ötlet a csoportosításhoz:
- memória játék (társas helyzetben: egyszer én húzok 2-t, egyszer a társam)
- memória
játék: érdemes új szavakkal, fogalmakkal játszani. Sorban bemutatunk a
gyermeknek képeket, megnevezzük, hogy mi van rajta. Ezután, elvárjuk, hogy ő is
mondja ki. Majd újabb kártyát mutatunk, azt is megnevezzük. Szintén elvárjuk,
hogy kimondja, megnevezze. Mindig, miután kimondta lefordítjuk a kártyát. Így
mindig eggyel több kártya lesz az asztalon. Mindig elölről kérjük a gyermektől
a képeken lévő szavakat. Folyamatosan egyre több szót kell megjegyeznie.
- memória,
sorrendiséggel összekötve: http://www.knowledgeadventure. com/games/memory-4/
- puzzle
kirakók (12 db-osak)
- csoportosítás gyakorlása (egyszerre 3 csoport kialakítása) majd ezután tagadás.
Kiteszünk a gyermek elé 2 ugyanabba a csoportba tartozó tárgyat, képet, és 1
másik csoportba tartozót. Majd megkérdezzük, melyik az, amelyik nem… ? (pl. az asztalon van kutya, cica, és autó.
Melyik az, amelyik nem állat?)
- sorrendiség gyakorlása!
Képek különböző méretben való kinyomtatása, majd méret
szerinti sorba rendezése (növekvő, csökkenő sorrend)!
Érzelmi és szociális készségek:
- megkéri
a társait, ha azt akarja, hogy játszanak vele
- éneklés,
táncolás, rajzolás
- Kérem!,
Köszönöm! Játszol velem?, Köszönöm, nem kérek!
kifejezések gyakorlása.
További terület: Abc betűi
Fontos lenne az abc betűi felismerésének gyakorlása. Csak
csoportosítás szintjén. Játékosan, mókásan. Minél többször, több helyzetben
találkozik velük, annál jobban bevésődik.
Sorrend (Meixner módszer alapján) : a , i, ó, m (stb)-
egyenlőre idáig (mert ezeket a hangokat szépen is ejti)
3 héten keresztül menjen 1 betű. Tehát most 3 hétig az ,, a”!
Lényeg: Lássa! Hallja! Mondja!
Legyen egy ,,a” hanghoz köthető szó az ,,a” betű jele.
Pl. ,,a”- alma!
Sok helyen találkozzon az ,,a” betűvel.
(Láttam nálatok egy nagy A/4-es nagyságú könyvet, ami az abc
betűit tartalmazta, jópofa rajzokkal és
gondolom kivágható betűkkel. Az teljesen jó erre a célra!
Játékok:
- lehet
gyurmából elkészíteni a betűt
- lehet
venni, puha, szivacsos betűket, amivel a fürdőszoba csempéin lehet játszani
- Sok
színnel végig menni a betűn, rajzoltatva – természetesen nagyban (A3 vagy annál
nagyobb lapra, táblára)
Ez csak egy irányelv, illetve rövid felsorolást tartalmazó
feladatlista, ami több hónapra szóló otthoni feladatokat foglal
magában.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése