Jó lenne, ha még többen választanák a terapeuta nehéz, de felemelő szakmáját.
Az elmúlt időszakban több terapeutával találkoztam. A közös az volt bennük, hogy mindegyik nagy szeretettel fordult a gyermekek felé.
Időt, fáradságot nem kímélve azon dolgoznak, hogy a speciális gyerekek életét jobbá tegyék, több esélyt kapjanak az életben és teljesebb életet élhessenek.
Ez egy nagyon nemes feladat! Köszönjük nekik :)
6.osztályos tanuló kérdezett egy konduktort.
1.Mit jelent az hogy terapeuta?
A terapeuta szó görög eredetű, jelentése: kezelőorvos,
gyógyász.
Olyan embert jelöl, aki a terápiát segíti, levezényli. A
terapeuta egy személy, speciális készségekkel és megfelelő képzettséggel és
tapasztalattal, aki munkájával támogatja az egészségügyi, vagy rehabilitációs
ellátást.
Hazai viszonylatban nem csak az egészségügyben használják,
hanem a gyógypedagógia is alkalmazza ezt
a kifejezést. A terapeuta szóhasználat
mellett, feltüntetik az adott szakiránynak megfelelő kifejezést pl.: konduktor:
mozgás terapeuta, logopédus: beszéd terapeuta
2. Ki lehet
terapeuta/gyógypedagógus?
Olyan személyek, akik érdeklődnek a sérült, fogyatékos,
akadályozott
emberek iránt, és
készek a segítségnyújtás lehetőségével élni. Ezen kívül fontos, hogy jó
kommunikációs, szociális és kreatív képességekkel, készségekkel rendelkezzenek, valamint legyen bennük felelősségtudat az együttműködésre,
és kapcsolatteremtésre való hajlam. Fontos hogy magas szintű szakmai felkészítéssel rendelkezzenek.
3. Milyen tantárgyakat
kell hozzá tanulni?
Aki gyógypedagógia
iránt érdeklődik, jó, ha már középiskolai évek során céltudatosan hangsúlyt
fektet a magyar, biológia, és egy idegen nyelv tantárgyaira. Ugyanis ezek azok
a tantárgyak, amiket az érettségi után beszámítanak a főiskolák.
4. A terapeután belül
milyen "csoportok" vannak?
Gyógypedagógián belül több csoportot vagy szakirányt
különböztetünk meg. Attól függően, hogy mi a tevékenységük célja. pl.: egy
logopédus célja, hogy megtanítsa az adott személyt a helyes beszédre, vagy egy
konduktor célja az, hogy az adott személyt megtanítsa a helyes mozgásra pl.: járás
tanítása, mozgásfejlesztéssel foglakozik.
Ide sorolhatóak még a következők:
Ide sorolhatóak még a következők:
-értelmileg
akadályozottak pedagógiája
-hallássérültek
pedagógiája
-látássérültek
pedagógiája
-pszichépedagógia: részképesség-zavarral, tanulási és viselkedési, vagy
beilleszkedési problémával küzdő gyerekekkel foglalkozik.
beilleszkedési problémával küzdő gyerekekkel foglalkozik.
-szomatopedagógia: mozgáskorlátozottak pedagógiája
-tanulásban
akadályozottak pedagógiája
5. Mit csinálnak a
terapeuták, és hogyan csinálják?
Képesek választott szakirányuknak megfelelően a fogyatékos,
akadályozott emberek
szakszerű segítésére, gyógypedagógiai fejlesztésére,
nevelésére, oktatására.
6. Miért fontos a
terapeuták munkája?
A terapeuták azok a személyek,
akik új esélyt adnak azoknak a gyermekeknek, akik valamilyen területen
sérültek és segítségre van szükségük. Szaktudásukkal hozzájárulnak ahhoz, hogy
később ezek a gyerekek be tudjanak épülni a társadalomba, és munkát is tudjanak
vállalni.
7. Mit kell elvégezni
ahhoz, hogy valaki terapeuta legyen?
Ahhoz, hogy valakiből képzett terapeuta legyen szükséges
elsajátítani a szakiránynak megfelelő tudást. Ehhez gyógypedagógiai alapképzést
kell elvégezni.
8. Hány évig kell
tanulni hozzá
A gyógypedagógiai ismeretek elsajátításához, érettségi után
legalább 4 évet kell teljesíteni.
9. Mennyire keresett a
szakma?
Az országban még mindig hiány van képzett
gyógypedagógusokból. Emiatt a szakma nagyon keresett.
Gyógypedagógus szakembert foglalkoztat az egészségügy, a
gyermekvédelem, a szociális ellátórendszer, a civil
szervezetek és az igazságügy egyes
intézményeiben is.
10. Hol lehet
elhelyezkedni?
Gyógypedagógiai végzettséggel óvodákban, iskolákban,
kórházakban, alapítványoknál, speciális intézményekben lehet elhelyezkedni.
11. Hogyan lehet
segíteni az alapítványokat?
-anyagi támogatásokkal
-jótékonysági futással
-kölcsöntárak támogatásával pl.fejlesztőeszközök, játékok
-anyagi támogatásokkal
-jótékonysági futással
-kölcsöntárak támogatásával pl.fejlesztőeszközök, játékok
12. Ki volt az első
terapeuta?
- elsőként az 1880-as években találkozunk a gyógypedagógia fogalmával – melyet máig is használunk
- Frim Jakab: elsőként hozta létre, súlyos és halmozottan fogyatékos ápoló-gyógynevelő intézetet Rákospalotán (1875)
· Első
magyar gyógypedagógiai intézmény: „Siketek
Nevelőháza” 1802. Vác –
Cházár András kezdeményezésére
Cházár András kezdeményezésére
13. Milyen módszerek
vannak a fejlesztésben?
Szakirányoknak megfelelően több évtizedes múltra
visszatekintő módszerek léteznek, melyek hatékonysága és eredményessége már
igazolt és elismert. Példaként említhető a Pető-módszer, melynek megalapítója
Pető András, aki módszerével nemzetközi viszonylatban is óriási elismerést
kapott. Magyar hungarikumnak is nevezik ezt a módszert, mivel ez egy egyedülálló
magyar találmány, mellyel idegrendszer sérülésben szenvedő gyermekek mozgását,
és az önálló életre történő nevelést végzik a napjainkban is.
A mozgásfejlesztés területén hazai viszonylatban léteznek még, szintén elismert módszerek pl.: Katona-módszer, Dévény-módszer
Más terápiás módszer is vannak még: ilyenek: az állat-terápiák,
meseterápia, zeneterápia
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése