2016. 03. 15.

Memóriadó

A Memóriadó nevű játék egy igazán szórakoztató módja az elme pallérozásának. Többek között a  rövidtávú memória és emlékezőképesség, a szerialitás, a figyelemkoncentráció fejlesztésére alkalmas, de emellett az emlékezést segítő stratégiai gondolkodás, a zavaró tényezők figyelmen kívül hagyása, illetve a taktika is megjelenik. A játékleírás szerint 8 éves kortól ajánlott- a tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a számkép biztos felismerése már lehetővé  teszi a játékban való részvételt ennél fiatalabb korú gyermek  esetében is. 


A játékszabály jól és könnyen értelmezhető. A játék során egyre hosszabbodó számsorokat kell megjegyezni, a letevés sorrendjében. Az önmagában kissé unalmasnak, monotonnak tűnő feladatot kiválóan színesítik az elterelő kártyák , melyek megpróbálják az embert összezavarni. A rajtuk szereplő kérdések, illetve feladványok „nehézsége“ változó, az egészen egyértelműtől (pl. „Ki ül most veled szemben?“ vagy „Dobolj valamit az asztalon!“) a valóban elgondolkodtatókig (pl. Mondj három szót, ami rímel a „tesz“ szóra!; Mondd három különböző nyelven azt, hogy „szia“! ) A kérdések gyakran mulatságosak is, illetve érdekesek, ami még szórakoztatóbbá teszi megválaszolásukat 
Pl. „Mit tennél, ha 24 órán keresztül láthatatlan lennél?“ ; „Szárnyakat vagy kopoltyút szeretnél inkább?“) Egy- egy válasz kigondolása közben tényleg annyira el lehet kalandozni, hogy akár már 3 számra sem emlékszünk – velem ez megtörtént, és nagy nevetés lett a vége.

Az elterelő kártyák játék közbeni előfordulásának gyakorisága jórészt a szerencse kérdése, hiszen a számkártyák megkeverése és szétosztása során véletlenszerű arányban és megoszlásban fordulnak elő.

Ha valaki úgy érzi, egy játékos rosszul sorolta fel a számpakli számait, lehetősége van kihívást intézni felé.  Ekkor az adott személynek újra el kell ismételnie a számokat, a kihívó pedig eközben ellenőrzi azt olyan módon, hogy hátulról kezdve egyesével felfordítja a számokat, hogy mindenki lássa őket.  Ez a lehetőség újabb izgalmakat rejt, hiszen ha a  kihívott téveszt, akkor neki kell felvennie a számpakli összes kártyáját, de ha a kihívó emlékezett rosszul, akkor őt éri a „büntetés“.

Egy 7 éves, magas intellektuális képességekkel rendelkező ADHD-s fiúval játszottam először a játékot. Mivel Gergő magasan funkcionáló, jól gondolkodó fiú, ezért úgy alakítottunk a játékon, hogy nem mindig, amikor sorra került egy játékos, akkor el kellett sorolnia a számokat, hanem csak akkor ha narancssárga („elterelés“) kártyát húzott. Így egymás után 8-10 számot is meg kellett jegyezni. A kérdéskártya megválaszolása után, megpróbálta az illető felsorolni a számokat, ameddig helyesen felsorolta, addig az a számpakli megmaradt, amelyik számtól pedig rontott, azokat felvette. Ezután újból elismételtük milyen számok szerepelnek a számpakliban - a megjegyzést segítve.
Az elterelő kérdések a gyermek számára unalmasak voltak, semmi értelmet nem talált benne: mivel nem volt mélyen gondolkodtató.
Mivel Gergő 5 esetből csak egyszer húzta fel a narancssárga kérdéskártyát, ezért ő végig bent maradt a játékban, a szerencse ez esetben erősen előjött.

13 éves SNI fiúval is kipróbáltam a játékot, szabály szerint. Elég nagy ellenállást váltott ki belőle, hogy a korongokon számok szerepelnek, ő ugyanis diszkalkuliás, és a matematika területén tapasztalt kudarcok miatt, erősen hárítja az ezzel összefüggésbe hozható feladatokat. A játék során azonban könnyen feloldódott, versenyhelyzetet érzett, és mindenáron le akart győzni. Ehhez különböző stratégiákat használt, amiket meg is osztott velem. (Így képet kaphattam az emlékezetbe vésési technikájáról.) Az elterelő kérdéseket átgondolás nélkül, hadarva válaszolta meg- így próbálta meg csökkenteni az elterelés okozta zavart a megjegyzendő számsorozatban. A játék végeztével újra megemlítette ugyan, hogy jobban örült volna, ha számok helyett pl. képeket kell megjegyezni, de élvezte az „elmepárbajt“,ami a viselkedésén is meglátszott. Sokat nevetett és küzdött a játék során.

Nagy előnynek tartom, hogy a Memóriadó létszámtól függetlenül játszható, így egyedül, vagy éppen nagy társasággal is jó szórakozást nyújt.
/fejlesztő pedagógus ajánlásával/



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése