Abban valamennyien egyetértenek, hogy az értelmileg alulteljesítő gyermekek számára,- tapasztalatok is bizonyítják- a legjobb, ha normál óvodába, iskolába járnak, jó példákat, modelleket látnak társaiktól. Továbbá, az inkluzív oktatásból, nevelésből nem csak a sajátos nevelési igényű tanulók, gyermekek profitálnak, hanem az egész intézményes közösség, tanulók, tanárok, személyzet egyaránt.
Fotó: Innen |
A hazai gyakorlatban ismert integráció
fogalmát meghaladó inklúzió, minőségben és szemléletben többet jelent.
Miért fontos az inklúzióval foglalkozni?
Egy
kognitív fáziskéséssel élő gyermek születése hatalmas nehézséget jelent minden
szülő számára, különösen születés után közvetlenül. A megfelelő
szakmai segítség, a gyermek módosíthatóságába vetett hit és bizalom a szülőnek
reményt és célt mutat a gyermeke fejlődésútját illetően.
A gyermek elsődleges szocializációs színtere a család, amely - legjobb esetben - , megfelelő, biztonságos környezetet nyújt a gyermek számára, mely biztosítja fejlődését, előrehaladását. Azonban, elérkezik az idő, mikor a másodlagos szocializációs színtér, az intézményes nevelés szerepe előtérbe kerül. Itt érkeztünk el az integráció, inklúzió kérdéséhez.
A gyermek elsődleges szocializációs színtere a család, amely - legjobb esetben - , megfelelő, biztonságos környezetet nyújt a gyermek számára, mely biztosítja fejlődését, előrehaladását. Azonban, elérkezik az idő, mikor a másodlagos szocializációs színtér, az intézményes nevelés szerepe előtérbe kerül. Itt érkeztünk el az integráció, inklúzió kérdéséhez.
Az inklúziót támogató nyilatkozat
Az inklúzió pedagógiai
értelmezése számára a legnagyobb hatású és a legrészletesebb dokumentum a
Salamancai Nyilatkozat és a Cselekvési Tervezet, melyet az európai Közösségek
Bizottsága jelentetett meg az esélyegyenlőségről. A nyilatkozat kimondja, hogy
,,minden gyermeknek alapvető joga van a
neveléshez, oktatáshoz”, valamint minden iskolának figyelembe kell vennie,
az egyéni tulajdonságokat, képességeket,
tanulási szükségleteket, és az egyéni érdeklődési köröket; és lehetővé kell
tenni minden gyermek számára, hogy olyan többségi iskolába járjon, ahol a tanulási szükségleteinek megfelelő
nevelésben részesülhet, többségi osztályon belül. (UNESCO Salamanca Conference 1994).
Mi a különbség az integráció és
az inklúzió között?
Az integráció általánosan azt jelenti, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok beilleszkednek ép társaik közé.” Ebben az esetben az alacsonyan funkcionáló tanulók, gyerekek a többségi intézményben – legyen az óvoda, iskola vagy felsőoktatási intézmény - vesznek részt az oktatásban, nevelésben. A gyógypedagógiában az integrálás fogalma, már régóta meg van, mert a fő célkitűzés e tanulók társadalomba való megfelelő integrálása, beillesztése.
Az integráció, a gyakorlatban mindig feltételhez kötött, vagyis a sajátos nevelési igényű gyermek van-e olyan szinten, hogy integrálni lehessen. A gyermek problémájára koncentrál az ilyen iskola, individuális tanulást támogatja, mely nem segíti elő a társakkal való hatékony kommunikációt, végső soron pedig a beilleszkedést.
Az integráció általánosan azt jelenti, hogy a sajátos nevelési igényű gyermekek, fiatalok beilleszkednek ép társaik közé.” Ebben az esetben az alacsonyan funkcionáló tanulók, gyerekek a többségi intézményben – legyen az óvoda, iskola vagy felsőoktatási intézmény - vesznek részt az oktatásban, nevelésben. A gyógypedagógiában az integrálás fogalma, már régóta meg van, mert a fő célkitűzés e tanulók társadalomba való megfelelő integrálása, beillesztése.
Az integráció, a gyakorlatban mindig feltételhez kötött, vagyis a sajátos nevelési igényű gyermek van-e olyan szinten, hogy integrálni lehessen. A gyermek problémájára koncentrál az ilyen iskola, individuális tanulást támogatja, mely nem segíti elő a társakkal való hatékony kommunikációt, végső soron pedig a beilleszkedést.
Ellentétben az inkluzív oktatási rendszerrel, melyben
az inklúzió az egész iskoláról szól, arról, hogy az iskola mindenkié. Tehát
feltétel nélküli. Ez nagy transzformációt igényel mind a pedagógusok, mind
pedig a gyermekek részéről.
Az inklúzió alapvetően, a gyermekek különbözőségére, szükségleteire, erősségeire, és érdeklődésire koncentrál.
Az inklúzió alapvetően, a gyermekek különbözőségére, szükségleteire, erősségeire, és érdeklődésire koncentrál.
Milyen előnyökkel jár az inkluzív oktatás, nevelés?
1. az
inkluzív oktatás, nevelés jelentősége kognitív fáziskéséssel
élő tanulók, gyermekek számára:
élő tanulók, gyermekek számára:
Az inkluzív
oktatás kétségtelenül rákényszeríti a gyermeket arra, hogy legyőzze az akadályokat
és ez által a potenciális tanulási képességei fejlődjenek és a teljes
személyisége változzon, fejlődjön. Továbbá, megtanulnak kommunikálni az
osztálytársakkal, tanárokkal egy teljesen természetes közegben, a konfliktusos
szituációkban is szereznek tapasztalatot, valamint a problémák megoldásában,
ezáltal egyre önállóbbakká válnak.
2. az
inkluzív oktatás, nevelés jelentősége a speciális akadályozottsággal nem
küzdő, többségi tanulók számára:
küzdő, többségi tanulók számára:
A mindennapi
kapcsolat, kontaktus, a funkcionális akadályozottsággal való találkozás,
fejleszti az empátiás képességeiket és a kooperációs képességeiket emeli.
3. az
inkluzív oktatás, nevelés jelentősége a társadalom számára:
Az inkluzív
oktatásnak, nevelésnek nagy jelentősége van az egészséges társadalom kialakulásában. Az
iskolában, óvodában tanúsított bánásmód, a hátrányos helyzetűek, és
akadályozottak befogadása, empatikus kezelése kihatással van a társadalom
viselkedésére, a társadalomban történő eseményekre.
Következtetés
Az inkluzió nem
csupán egy pedagógiai fogalom, hanem egy nagyon fontos jelenség a társadalom
számára. Nem csupán a sajátos nevelési igényű gyerekek és szüleik számára
profitot jelentő jelenség, pedagógiai szemlélet, hanem az ebben résztvevő
összes szereplő számára pozitív kimenettel járó folyamat.
Felmerül a kérdés bennem, hogy e területtel találkozó és foglalkozó
szakemberek, szülők mit kezdenek ezzel a tudással, ismerettel? Kitartóan,
pozitív nyomásgyakorlással hatnak a helyi iskolákra, óvodákra, vagy pedig hagyják
a már kialakult szegregációs folyam további áradását?
M.Klaudia (terapeuta)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése